štvrtok, 9. februára 2012

Lucidné sny

Často sa stáva, že sa ľudia, ktorí nie sú spokojní so svojím životom v reálnom svete, utiekajú k alternatívnym realitám ako on-line RPG alebo sociálne siete, kde žijú iný život. Ak sa aj vám zdá, že by ste chceli mať miesto, kde by ste boli pánom a mohli robiť čo chcete (alebo len chcete zistiť, čoho všetkého je váš mozog schopný), nemusíte zabíjať cenný čas počas dňa – stačí využiť spánok.


Za normálnych okolností sú sny, ktoré si z noci zapamätáme, veľmi nelogické, chaotické, bizarné a nedajú sa ovládať – napr. sa chceme niekam dostať a kvôli nejakej zvláštnej sile to nejde. A napriek tomu nám nie sú vôbec podozrivé; absurditu si spätne uvedomíme až ráno. Je to pravdepodobne kvôli tomu, že časť mozgu zvaná dorzolaterálny prefrontálny kortex (Cortex praefrontalis dorsolateralis), ktorá zohráva dôležitú úlohu v racionálnom myslení a pracovnej pamäti, je počas REM fáz spánku neaktívna. Ak sa nám podarí túto časť „prebudiť“, dostávame sa do stavu tzv. vedomého alebo lucidného sna.

Lucidný sen je taký, v ktorom človek dokáže racionálne rozmýšľať ako v bdelom stave. V takomto sne si je človek vedomý toho, že sníva a že všetko čo práve prežíva, je tvorené jeho mozgom, preto nad svetom v sne získava úplnú kontrolu. A na všetko stačí len pomyslieť. Môžete si prispôsobovať scénu, obsadenie, seba... Alebo môžete len tak sedieť a rozmýšľať.

Ako na lucidné sny

Dr. Stephen LaBerge sa dlhodobo venuje tejto tematike a v 70-tych rokoch vytvoril techniku, ktorá je veľmi efektívna aj pre začiatočníkov. Volá sa Mnemonic induction of lucid dream (MILD) a pozostáva zo štyroch častí.

1. Zapamätanie snov

Keby ste mali lucidný sen aj každú noc, ale ráno by ste si ho nepamätali, za veľa by to nestálo. Preto základným predpokladom týchto snových aktivít je schopnosť spomenúť si na sny. Takáto pamäť sa dá trénovať tak, že hneď po každom zobudení si zapíšeme, čo si o snoch tej noci pamätáme. Ak to neurobíme hneď, pamäťová stopa sa vytratí. Zápis v denníku poslúži ako referencia na danú spomienku – stačí si ju prečítať a ľahko si na sen znova spomenieme.

2. Kontroly reality a príznaky snov

V snoch sa často opakujú zážitky a vzory, ktoré máme naučené z reálneho života. Preto ak si chceme v sne uvedomiť, že snívame, musíme aj v bdelom stave skúšať, či spíme alebo nie. Vhodné je napr. dať si pravidelne počas dňa otázku "Spím?" a urobiť nejakú fyzickú kontrolu reality. Vhodné je napr. uštipnúť sa, pretože bolesť v snoch väčšinou nie je a ak je, zobudí nás. Ďalšou možnosťou je skúsiť urobiť niečo fyzicky nemožné, napr. prestrčiť prsty cez svoju druhú dlaň.

Okrem kontroly reality sa na overenie, či spíme, dajú využiť príznaky typické pre sny, teda rozdielne správanie vecí v sne a v realite. Takými sú napr. nesprávne fungovanie vypínačov, nečitateľné nápisy alebo chaotické správanie hodiniek.

Všetky tieto úkony vyžadujú viac pozornosti, preto je veľmi pravdepodobné, že prebudia dorzolaterálny prefrontálny kortex a my si uvedomíme, že spíme.

3. Presvedčenie o lucidite

Keď ležíte večer v posteli, pred spaním sa skúste v mysli chvíľu takto presviedčať:
  • Budem si pamätať svoj najbližší sen.
  • Nasledujúca scéna bude sen.
  • Dnes budem mať vedomý sen.
  • Práve som v sne.

Takýmto spôsobom si programujeme príkazy do pamäti. Keď si tieto tvrdenia povieme dostatočne dôrazne, je veľmi pravdepodobné, že sa ich budeme držať aj v sne.

4. Vizualizácia

Neskôr, keď k spánku chýba už len veľmi málo, si skúste predstaviť svoj nedávny sen a dotvoriť ho niečím novým. Sústreďte sa na detaily, hlavne na nereálne objekty a činnosti, ktoré sa v sne odohrávali. Cieľom tejto časti MILD techniky je to, aby posledná myšlienka bola práve na lucidný sen. Toto a všetky predošlé kroky techniky sú na to, aby zvýšili šancu, že si neskôr v noci uvedomíme, že spíme. Ak sa to podarí, môžeme zažiť veľmi intenzívny sen, ktorý sa od reality líši len tým, že ho môžeme celý ovládať.

Výhody lucidných snov:
  • Môžete robiť, čo len chcete – každý si nájde to svoje,
  • dajú sa použiť na boj proti nočným morám,
  • ak niečo nestíhate vyriešiť počas dňa, môžete pokračovať v premýšľaní v spánku,
  • je to sranda.
Prajem vám dobrú noc a vedomé sny!



Ak by ste sa tejto činnosti chceli venovať, tu sú ďalšie informácie:

Waking Life (http://www.imdb.com/title/tt0243017/)
Keď vás zaujímajú sny ako také a filozofia okolo nich, odporúčam pozrieť si tento film. Hlavná postava sa v ňom stretáva s rôznymi ľuďmi a spolu filozofujú nad všetkým možným, napr. sa v ňom dozviete, ako rozoznať sen od skutočnosti.

The Lucidity Institute (www.lucidity.com)
Táto stránka, založená výskumníkom snov Dr. LaBerge-om, je celkom obsažným zdrojom informácií, návodov a rád o lucidných snoch.

WikiHow (http://www.wikihow.com/Lucid-Dream)
Návod ako na lucidné sny.

Možno vás bude zaujímať aj výskum ľudí, ktorí sa lucidným snom venovali alebo sa ešte venujú:
Keith Hearne, Stephen LaBerge, Allan Hobson

Zdroje príspevku:
http://www.lucidity.com/SleepAndCognition.html
http://www.wikihow.com/Lucid-Dream
http://sleep.health.am/sleep/REM-sleep/
http://www.newscientist.com/article/mg20827815.700-50-ideas-to-change-science-neuroscience.html

11 komentárov:

  1. zaujimavy clanok, avsak, neboli spomenute samotne techniky na uvedomenie si spanku. nefungujuce vypinace a necitatelne nadpisy su sice priznakom sna, ale to nas v spanku samotnom nenapadne.

    musime si dat pred spankom/pravidelne si pred spankom davat prikaz: v spanku sa budem sustredit na nieco (klucka na dveriach, ruky, pozrem sa na nebo, etc). ked to v spanku spravime, az vtedy su uvedomime, ze spime. jednoducho, musime si dat jasny ciel.

    a inak, ze nieco nestihneme vyriesit pocas dna a mozme nad tym premyslat v spanku je uplny bogus :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Či sa ti sníva alebo nie poznáš jednoducho tak, ako ja. V realite, som si istý, že je to skutočnosť, zakial počas sna váham a to je presne ten moment, kedy si uvedomím, že je to len sen a v skutočnosti spím.

      Odstrániť
  2. chcem sa spytať mozem mat lucidny sen ktory nemozem ovladať? lebo včera som mala sen v ktorom som si uvedomila ze je to iba sen ale nedarilo sa mi nič tam menit chcela som niečo ale nič sa nedialo

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. určite ano, ono to chvilku trvá naučit sa to ovládat ... ja sa napr. skoro stále zobudím ked si uvedomim že spim :D

      Odstrániť
    2. V mojom prípade keď som si uvedomil, že sním tak sa mi darilo ovládať sen len z časti. Asi to chce tréning, pretože i lietať vo sne som sa naučil , až po niekolkých pádoch :D. Niekedy volám niekoho meno, napr bývalej a keď vyzerá , že nepríde, tak sa zjaví napr. jej mama. Akoby si mozog nevedel vybaviť jej tvár, ale meno automaticky.

      Odstrániť
  3. áno myslím že aj to sa môže stať :) treba na to cvik aby sa nám darilo ovládať niektoré veci každému to nejde tak ľahko :D ...ja som mala LD (lucidný sen) asi 2 krát ale nie som si tým úplne istá a neovládala som tam nič :/

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Pekný článok a pravdivý. Mal som veľa lucídnych snov. Vzášal som sa nad zemou, alebo som vedome lietal ako som chcel. Horšie na tých snoch je, ak nad ním nemáte kontrolu... a to sa dá vidieť. Napr.potrebujem testovať realitu, presne u mna to funguje vypínačom, skúšam svetlo ktoré inak normálne funguje, a vidím že svetlo sa nezažne..potom skúsim aj iné a viem že to nie je ralita, že "mi niečo nesedí".Vtedy začnem "stresovať" a obyčajne sa zobudím, ak nie začnem kričať, a potom sa na svoj krik zobudím. Našiel som si takéto "riešenie" ako ukončiť nepríjemný sen, lebo viem, že akonáhle sen "odhalím", tak už to bude len horšie... súvisí to úzko s psychickým stavom, ak som v pohode v živote, sny sú dobré (aj pekné lucídne) alebo neškodné nezmysly, ak mám problémy alebo som v nepohode, tak prídu na rad nepríjemné (aj) lucídne sny. To je moja skúsenosť. Vedel by som o tom napísať celú brožúrku :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to máš recht, že sa sen začne zhoršovať ak si uvedomím, že je to len sen. Ja používam tzv. zadné vrátka, čiže ak ma sen desí , alebo dokonca nudí, tak zavriem oči a keď ich otvorím, tak sa prebudím. Je to taká finta. Horšie sú prípady, keď táto technika nefunguje a prebudím sa do nejakého horšieho sna alebo do toho istého.

      Odstrániť
  5. Ja som si vždy myslela, že to sú iba také "rozprávky" veď snívať vedome, to sa predsa nedá.... Ale dá sa. Svoj lucidný sen som mala a poviem vám, je to SUPER. Odporúčam !! a toto je presný návod ako na to :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Je to ok, až nato, že bod 1 je k ničomu. Podľa mna si sny chceme pamätať len v ten určitý okamih kedy spíme, pretože či si ho zapametáme alebo nie, tak nám to náladu do dňa nezmení, nieje potrebný. Zapisovať si ho len v prípade, že chceme zapísať denníček.

    Inak by ma zaujimala jedna vec, kvôli ktorej som navštívil aj túto stránku.
    Keď spíme a máme vedomé sny a strávime pár minut vo sne zakial ubehne niekolko hodín v realite alebo nesníme a miesto snov je černota, ktorá trvá pár sekund, tak či v porovnaní sa vyspíme rovnako dobre, alebo spánok so snami, nás predsa len trošku o niečo viac vyčerpajú ako bez snov?

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Zdravým tento článok je dosť zaujímavý som rád že som to našiel už dlho sa zaujímam o lucídne snenie mal som už pár takých snov ale pri mne to funguje trochu inak neviem ako to vysvetliť som veľký fanúšik anime tak som vám teraz aj prezradil čo sa v lucídnom sne pokúšam spraviť skúšam pretvárať realitu v anime ale pri každom lucidnom sne sa stane niečo čudné keď to začne moja technika je pozrieť sa hneď na hodiny tak viem že snívam ale keď sa snažím sa vybaviť nejaké anime tak sa všetko okolo mňa začne akoby rozpúšťať steny sa začnú topiť podlaha sa stráca a všetko je naraz také pusté a prázdne moje pocity vtedy sú čudné cítim sa prázdny smutný ale popritom som plný radosti nedokážem to opísať ale keď sa všetko stratí tak ostanem sám v tme ale tmy som sa nikdy nebál tak nedokážem vysvetliť tie pocity a o nedlho sa všetko vráti nazad zavriem oči a sedím pri PC a pozerám anime ale všetky tie anime postavy sa nehýbu a pozerajú na mňa potom sa dostaví nával strachu a ja sa hneď zobudím a to čo je na tom najhoršie e takto je to stále nič sa nemení akurát tak iba miesta kde sa v lucidnom sne prebudím ale koniec je ten istý veľký nával strachu a úzkosti. Ak má niekto taký istý problém prosím za pomoc ĎAKUJEM. a ešte raz pochvala za článok je skutočne poučný a zaujímavý.

    OdpovedaťOdstrániť